The Pianist ~ A zongorista (2002)
Wladyslaw Szpilman – A zongorista
c. önéletrajzi könyve alapján készített Roman Polanski egy túlságosan is
szívszaggató, torokfojtogató filmalkotást. Nem először láttam a filmet, de mint
ahogyan a Schindlert is, ezt is túl régen ahhoz, hogy felfogjam, miről is szól.
Legalábbis azt hittem. Arra emlékeztem belőle, hogy sok kegyetlen és durva
jelenet van a filmben, és képtelen voltam elhinni, hogy ez megtörténhetett.
Pedig hát nagyon is megtörtént, ergo jól emlékeztem.
Nem is tudom, hol kezdjem…
Biztosan sok filmet készítettek még a II. világháború idejéből, én mégis ezt a
kettőt ajánlom, mert talán e két mű tudja együttesen visszaadni azt, ami
akkoriban történt. A kegyetlen, esztelen brutalitást és kegyetlenséget.
Kezdünk egy stúdióban, ahol
Szpilman (Adiren Brody, akinek nem is olyan távoli magyar hozzátartozói
vannak!) zongorajáték felvétele zajlik, és ezt a bombázás megszakítja. Brody
alakítása már az első képkockákon látszik, hogy nagyszerű lesz, ahogy kétségbeesetten
folytatja a játékát, minden bomba ellenére, míg aztán hatalmast robban
közvetlenül mellette. Ezzel a bombával indul be a film is. A németek
berobbannak Lengyelországba (is), Varsóba – ahol a film játszódik.
Szpilman hazamegy a családjához,
megismerkedünk az idegesítő öccsével, két lánytestvérével és az édesanyjával és
-apjával. Sajnos nem túl sokáig élvezhetjük a társaságukat, pedig az édesapa
nekem nagyon szimpatikus. A sok-sok törvény, szabály és megszorítás után be
kell vonulniuk a gettóba, ahol szánalmas, gyatra körülmények között vergődnek
jobbról balra.
Túlságosan sok olyan jelenet
zajlik ebben a részben, amit még így messziről szemlélve, tudva, hogy csak egy
filmről beszélünk, még úgy is nehéz volt végignézni. Az értelmetlen,
indokolatlan öldöklések, ahogy a vacsorázó zsidókat egyszeriben megzavarják, és
a tolószékes, járni/állni képtelen öregurat kihajítják az ablakon, csak mert
nem tudott felállni. Aztán, amikor leparancsolják a családot, és kiadják nekik,
hogy fussanak, hogy ők egyesével, élvezettel lelőhessék őket, majd a még félig
élő emberen áthajtsanak autóval… Ez… iszonyatos.
Azt látni, hogy a sok undorító
náci lerészegedve gondol egyet és találomra kiválaszt pár embert, és sorjában
az összest agyonlövi, aztán… aztán mit csinál? Hazamegy a családjához,
megvacsorázik, és mint aki jól végezte dolgát, ül a babérjain?
A rengeteg megalázás, amikor unalmukban
táncoltatni kezdik őket, mint a bohócokat.
Nem akarom leírni a filmet, mert annak most
nem nagyon lenne értelme; erre egyrészt ott van a tartalom, a sok másfajta
kritika, másrészt pedig meg is nézheti mindenki – amit nagyon ajánlok. Igen, ez
nem egy könnyű, esti kikapcsolódás, de néha igenis szükség van, hogy nehéz,
tömény filmeket, alkotásokat nézzünk/olvassunk, főleg arról, ami valaha igaz
volt.
A nagyapám szokott mesélni nekem
erről az időről. Fiatal, alig 16 éves suhancként sorozták be SS katonának.
Elképesztő, hogyan úszta meg élve és sértetlenül az egészet. A történetei
igazán szórakoztatóak, néha elszomorítóak, de végtére is tanulságosak. Ha lenne
bennem erő vagy tehetség, biztosan megírnám a történetét, mert rengeteg vicces
és hihetetlen dolog történt vele, ami szerintem érdekes lehet mindenki számára,
tekintve, hogy egy SS katona szemén keresztül – aki kénytelen-kelletlen állt be
a csatasorba –, még soha nem láttunk filmet.
Visszatérve a filmhez: Szpilman
megpróbáltatásait láthatjuk, ahogyan éveken át tartó kemény küzdelemmel éli túl
a háborút. Rengeteg segítője akad; köszönhető a kedves, barátkozó
természetének, így tulajdonképpen önsegítség kívül evickél előre, és a végén
találkozhatunk újra a lelkes zongoravirtuózzal. A filmbe kellenek ezek az apró
reménysugarak, amikor valakik feltétel és viszonzás nélkül ugranak a
segítségére. Egy zsidó segítségére, amiért akasztás jár. Aztán a végén pedig
ott van a német tiszt, Wilm Hosenfeld, akinek nagyon kevés, de annál fontosabb
szerepe van. Hosenfeld százados segíti utolsó heteiben Wladot. Nem tudom… nem
tudok elvonatkoztatni attól, hogy ez a segítség már akkor is érdekkel történt; Hosenfeld
már akkor tudhatta, hogy hamarosan leigázzák őket, és hogy talán azért segítette
Wladot, hogy ahogyan a későbbi jelenetben látjuk is, kérhesse a viszonzást.
Aztán persze nem tudom, ez csak a film, amiben én így láttam, de ettől
függetlenül mégis lenyűgöző tettet hajtott végre, hogy magas rangú beosztása
ellenére megsegítette ezt az elesett tehetséget – amiről ő is megbizonyosodott
abban a szívszorongató jelenetben, mikor évek után Wlad újra játszhatott.
Nem is akarok tovább fecsegni,
ezt mindenkinek látni kell. Látni, hogy mindig van remény és esély a túlélésre.
Legyél bármennyire is kis ember, a fontos az, hogy szeressenek téged. Ha
megszeretteted magad a világgal, akkor nem kell attól félned, hogy elfordulnak
tőled – persze, lesznek olyanok is, de többségében kezet nyújtanak feléd, és
kisegítenek a partra. De legalábbis hinni kell! Én hiszek. Merthogy szükség van
rá, hiszen ki tudja, mikor lesz szükség bárki segítségére? Tekintve a világ jelenlegi
helyzetét, nagyon gyorsan. Túl gyorsan. Valami közeleg.
IMDb elérhetőség: http://www.imdb.com/title/tt0253474/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése