Schindler's List ~ Schindler Listája (1993)
Néha úgy gondolom, jó lenne. Egy
jó kis népirtás hiányzik nekünk, hogy végre észhez térjünk, és ne romboljuk
tovább az élővilágunkat. Másrészről viszont… élni akarok. Olyan kevés idő jut
egy embernek! Miért mi bűnhődjünk mások hibáiért?
Nagyon elkanyarodtam a témától,
de sajnos annyira hatással volt rám a film, hogy napok óta ezen gondolkodom. És
persze Oskar Schindleren, aki nagyszerű ember volt. Nem ismertem, és konkrétan
csak a filmbeli Oskarról tudok nyilatkozni, de ő valami fenomenális férfi volt!
Minden kalapom megemelem előtte…
A filmet mindenki ismeri. Aki
nem, az nagyon gyorsan pótolja, mert alapmű. A II. Világháborúban járunk,
Hitler hatalma teljében irtja a zsidókat. Több évet ölel át a film. Kezdünk
Oskarral, aki ügyes fogásokkal és húzásokkal ismerteti magát mindenkivel össze.
Jó beszélőkéje és még jobb meggyőző ereje van. Szerintem nem sok ember tud neki
nemet mondani. Falja a nőket, falja az életet, nem törődik a zsidókkal, de nem
is bántja őket.
Apja régi gyárát akarja újra elindítani,
és segítségének egy zsidó könyvelőt vesz fel, Itzhak Sternt, ők ketten pedig
felvirágoztatják az edénygyártó céget. Zsidó munkásokat alkalmaznak, innentől
pedig belecsöppenünk az eseményekbe, hamarosan a háború szívében találjuk
magunkat.
…
Amon Goeth felszámolja a krakkói
gettót, és munkásokat kezd alkalmazni a táborában. Goeth negatív szereplő,
félelmet kelt, kiszámíthatatlan és imád gyilkolni. Kiáll a teraszra és találomra
lövi le a neki nem tetsző munkás zsidókat. Ralph Fiennes jól játssza ezt a
szerepet (ahogyan általában a szerepeit), konkrétan gyűlölöm az embert, és
szívem szerint addig kínoznám, amíg halálért nem könyörög.
Oskar összebarátkozik Goeth-el, a
markában tartja. (Van egy rész, amikor próbálja meggyőzni őt arról, hogy ölni
tulajdonképpen nem erő, a hatalom inkább abban rejlik, hogy megtehetnék, mégsem
tesszük. Goeth el is gondolkodik rajta, próbálja gyakorolni, de a puszta nyers
kőszívűsége nem engedi szabadulni a gyilkolástól. Nem tudja megállni, hogy ne
öljön. Van egy pillanat, amikor azt hisszük, történik valami, hogy Goeth-ben is
van emberség, amikor a szolgálójának próbálja magát győzködni, hogy nem bűn az,
ha beleszeretett. Ám ekkor valami átkattan az agyában, és újra a régi Goeth-el
találjuk magunkat szemben.)
Az események zajlanak,
megismerjük a zsidók tábori életét. Rémtörténeteket mesélnek egymásnak a
kivégzőtáborokról, de képtelenek elhinni, hogy a gázkamra igaz lehet.
Láthatjuk, hogyan alázzák meg
őket; meztelenre vetkőztetik az összes munkást, aztán, akár a romlott almát,
válogatni kezdenek, hogy ki az aki még élhet, és ki az aki nem. Elszomorító,
hogy mennyire örültek, mikor nem szanálták őket ki, mint holmi elszakadt ruhát.
Aztán a részeg Goeth közli Oskárral,
hogy nem sokáig megy tovább a tábor, ugyanis felszámolják. Elküldik a zsidókat
Auscwhitzba, ott pedig megölik őket.
Oskar ekkor áll elő a nagyszerű
és elképesztő ötletével, amiben lemond a gazdagságról és a fényűzésről, amiben
része volt, és megveszi Goeth-től a zsidó(i)kat. Itzhakkal együtt összeírják a
gyári dolgozókat, összesen ezerpár zsidó fér bele a „költségvetésbe.”
Megható ez a jelenet, és az is,
hogy végül is Goeth hogyan mond le Helen Hirsch-ről. Hogy ez a szerelem lenne-e
vagy csak a pénz ígérete? Esetleg mindkettő? Nem tudom. Goeth kiismerhetetlen.
Az események természetesen ezután
sem lassulnak le, a nők vonata rossz helyre, méghozzá nagyon rossz helyre
érkezik; Auscwhitzba. Itt zajlik le az egyik számomra elég hiteltelen,
mindenesetre igen hatásos jelent: a gázkamrában nem gázt eresztenek a
lecsupaszított hölgyekre, hanem vizet. Nem tudom, hogyan zajlott a kivégzés
akkoriban, de kétlem, hogyha egyszer beküldtek oda egy csoportot, onnan élve
kijutottak. Még akkor sem, ha fizettek értük. Ahogyan az utána lévő jelenetben
is látjuk, Oskárt próbálták megfűzni, hogy vigyen egy másik, újonnan érkezett csapatot,
minek kell neki pont ez, mire O. meggyőzi a férfit egy csekély mennyiségű
gyémánttal. Mindegy. Ennek ellenére, egy filmbe pontosan kellett ez a
feszültség.
Oskar lenyűgözően viselkedik.
Liam Neeson személy szerint igencsak kedves a szívemnek, és véleményem szerint
jobb Oskárt keresve sem találtak volna. Robosztus, tiszteletet parancsoló
ember, ahogyan Oskar is viselkedhetett. Senki nem tudott neki nemet mondani. Az
egyik megkapó jelenet jut eszembe, amikor a nőket visszaterelik a vonatra, ám a
gyermekeket elszakítják tőlük. Ekkor megjelenik Ő, és természetesen meggyőzi a
katonákat, hogy miért is kellenek a gyerekek a gyárba. Elképesztő!
A filmben amúgy rengeteg megrázó
jelenet van. Példának okáért az egyik ilyen: amikor a válogatás zajlik, hogy
kik maradhatnak tovább a táborban, a katonák ügyes fogással ekkor viszik el a
gyerekeket. A sok-sok kisgyerek, akik nem is tudják, miért rakják őket platóra…
aztán észreveszik a szülők, és egy emberként rohannak az autókhoz – csakhogy
akkor már hiába. Most is elszorul a szívem erre a jelenetre gondolva.
Nem tudom, milyen lehetett
zsidónak lenni akkoriban, mindenesetre képtelen lennék úgy élni az életemet,
hogy bármelyik pillanatban agyonlőhetnek. Ez… kész téboly! Sosem lehet tudni,
mikor gondolnak egyet és lőnek le… Nem is akarok ebbe jobban belegondolni, mert
már így is sok. Túl sok volt egyszerre ez, és a másik remek alkotás ebben a
témában, így zárnám is soraimat.
IMDb elérhetőség: http://www.imdb.com/title/tt0108052/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése